Inspirerende lessen uit Een schitterend gebrek

Boeken lezen doe ik niet zo gauw uit mezelf, maar als ik dan een boek voor school moet lezen probeer ik wel altijd een mooi boek te kiezen. Maar ik moet zeggen dat veel boeken die mensen prachtig noemen ik niks aan vind, literatuur boeken zijn in mijn ogen vaak veel te langdradig en zwaar. Dit keer besloot ik 'Een schitterend gebrek' te lezen, met niet al te hoge verwachtingen. De meningen over dit boek waren erg verdeeld, sommigen vonden het namelijk een geweldig boek en anderen vonden het maar een straf om te lezen.



















Ik behoor zeker tot de eerste groep, nooit dacht ik dat een fictief boek mij zo zou grijpen en inspireren. Het is niet per se het verhaal wat ik zo aangrijpend vond, maar het zijn de wijze lessen die gegeven worden. Ik wil echt de wijze lessen delen en niet over het boek zelf vertellen, hier kun je zelf wat meer informatie lezen over het boek als je daar behoefte aan hebt. ;)

De wijze lessen die ik heb geleerd:
  • Het verhaal gaat dat er een man was die heel zijn leven heeft gevast, gebeden en geoefend om over water te lopen om zo net als Christus een wonder te verrichten. Uiteindelijk lukte het hem en bereikte hij Christus midden in de rivier, toen de man vertelde dat dit zijn levensdoel was keek Christus op van medelijden en zei: Wat zonde, een eindje verderop vaart gewoon een pontje!
    Het komt erop neer dat mensen altijd op zoek zijn naar 'een wonder', vooral in de liefde, terwijl het enige wat je nog hebt een andere kijk is. Het antwoord ligt altijd dichter bij je dan je denkt, je hoeft niet moeilijk te doen.
  • Een diamant was eerst een ruwe en lelijke steen, maar een mens kwam ooit op het idee om eraan te slijpen en het mooi te maken. Zo werkt het ook bij mensen. Schoonheid is geen voordeel, zodra iets of iemand er mooi en perfect eruitziet durven mensen er niet aan te slijpen. Zo wordt de onzichtbare schoonheid nooit onthuld.
  • De mens is vergeten gebruik te maken van de sterkste kennis die we bezitten, namelijk onze intuïtie, doordat een mens alles rationeel wil bekijken. Je rede geeft je vaak mogelijkheden, maar het is altijd je gevoel die de beste hieruit kiest. Onze intuïtie heeft altijd gelijk, wij verwarren alleen ons gevoel vaak met ons verstand. We zijn bang om verkeerde keuzes te maken en overdenken daarom alles.
  • Liefde is niet liefde van iemand ontvangen, maar het liefhebben zelf. Anders zou liefde voorbij zijn zodra je geen liefde meer ontvangt, maar integendeel. Mensen zijn ongelukkig omdat ze denken dat ze geliefd moeten worden om liefde te voelen.
Wat is het meest inspirerende boek dat jij hebt gelezen en welke wijze les heb jij daaruit geleerd?

Liefs Dajana

About us..

Mijn foto
Live with Lipstick
Wij, Fleur (16) en Dajana (15), hebben deze blog opgericht. Wil je meer weten over ons? Klik dan op 'About us' in de balk hierboven.. Deze blog heeft je dagelijkse dosis makeup, fashion en lifestyle. We proberen elke dag te updaten en vinden het leuk als jullie reacties achterlaten. Have fun!
Mijn volledige profiel weergeven

Archief

Menu

Mogelijk gemaakt door Blogger.