Aan een gezond gewicht komen.. zo ga ik het doen!

'Kilo's aankomen is lastiger dan kilo's afvallen', wordt vaak gezegd. En daar heb ik zelf ook ervaring mee! Ik eet redelijk veel, sport niet tot nauwelijks en snack vaak. Erg gezond ben ik niet bezig met dat snacken en niet sporten, maar je zou in ieder geval wel verwachten dat ik kilo's aankom.. Maar nee hoor, ik ben het afgelopen jaar maar twee kilo aangekomen. 
Maar eigenlijk gaat het me niet zo zeer om de kilo's, het gaat me om mijn lichaam. Ik vind mezelf op het randje zitten van mager en slank, en ik wil toch naar die 'slank kant' toegaan. Bovendien heb ik gemerkt dat ik niet dikker wordt in mijn buik, dus ik ben ervan overtuigd dat het vet naar de 'goeie plekken' gaat. ;)

Hoe ga ik dat aanpakken?
15% meer caloriën eten op een dag dan normaal
Er is een formule waarmee je kan uitrekenen hoeveel calorieën je per dag zou moeten binnenkrijgen. En om aan te komen moet je ongeveer 15% meer calorieën eten. De formule is: 655 + (9,6 x gewicht in kg) + (1,8 x lengte in cm) – (4,7 x leeftijd in jaren). Dat doe je dan vermenigvuldigen met je activiteitsfactor, dat is: 1,2 (je sport niet per week) - 1,375 ('' 1 tot 3 dagen) - 1,55 ('' 3 tot 5 dagen), 1,725 ('' 6 tot 7 dagen) - 1,9 (elke dag, meerdere keren)
Mijn som is: (655 + (9,6 x 46) + (1,8 x 167) – (4,7 x 15)) x 1,375 = 1820 calorieën. 15 % op die 1820 is ongeveer 2100. Ik moet alleen nog even nachecken of ik überhaupt wel 1820 calorieën binnenkrijg per dag, als dat niet zo is dan hebben we het probleem al te pakken. ;)

De juiste voeding -op de juiste momenten- eten
Oké, het is jullie na het artikel van gister wel duidelijk geworden dat ik van zoetigheid hou. Ook is vet eten zo mijn maagje in, hello junkfood! Maar dit is helemaal niet goed voor mijn lichaam, ook niet om aan te komen. Wat ik nodig heb zijn veel tussendoortjes, met liefs zo veel mogelijk eiwitten en koolhydraten.


Mensen willen voor de zomer juist afvallen, ik ga lekker aankomen! Zo raar is dat toch niet, haha? Mijn streefgewicht is 50 kilo, dan heb ik een BMI van 18 en dat is wel gezond. Maar het maakt me niet veel uit als ik de 50 kilo niet haal, zolang ik maar de 'mager kant' uit ben. Ik zet mijn doel om minstens vier kilo aan te komen op voor één juli, mijn verjaardag en het begin van de zomervakantie. Ik hou jullie nog up-to-date!

Ben jij nog van plan om aan te komen/af te vallen voor de zomer?

Liefs Dajana 

About us..

Mijn foto
Live with Lipstick
Wij, Fleur (16) en Dajana (15), hebben deze blog opgericht. Wil je meer weten over ons? Klik dan op 'About us' in de balk hierboven.. Deze blog heeft je dagelijkse dosis makeup, fashion en lifestyle. We proberen elke dag te updaten en vinden het leuk als jullie reacties achterlaten. Have fun!
Mijn volledige profiel weergeven

Archief

Menu

Mogelijk gemaakt door Blogger.